Οδοιπορικό της «Αυγής» στην Καρδίτσα και στα ορεινά χωριά του νομού δύο εβδομάδες μετά τις πλημμύρες
Δραματικές είναι οι περιγραφές των κατοίκων της πόλης της Καρδίτσας για όσα έζησαν κατά την εκδήλωση των ακραίων καιρικών φαινομένων στην περιοχή τους το βράδυ της 18ης Σεπτεμβρίου. Μιλώντας στην «Α», μας είπαν ότι μέσα σε λίγες ώρες από τη στιγμή που δυνάμωσε η βροχή και υπερχείλισε το ποτάμι του Καράμπαλη, που περνά δίπλα από την πόλη, το νερό τούς έφτανε ώς τη μέση, ενώ "από τους δρόμους έτρεχαν χείμαρροι και σηκωνόταν κύμα".
Δύο εβδομάδες μετά, τα σημάδια από τις καταστροφικές πλημμύρες παραμένουν ακόμη εμφανή. Τα χωμάτινα αποτυπώματα στις βιτρίνες των καταστημάτων, η καφέ απόχρωση που έχουν ακόμη οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια από τις λάσπες, τα σκουπίδια που έχουν παρασυρθεί από ’δώ κι από ’κεί, αλλά και μέσα στις αδόμητες εκτάσεις συνθέτουν την εικόνα σήμερα.
Την ίδια ώρα η κοπιαστική προσπάθεια να καθαριστούν σπίτια και καταστήματα και να στεγνώσουν οικοσκευές και εμπορεύματα συνεχίζεται. Για χάρη της ανάγκης οι Καρδιτσιώτες γίνονται άλλοτε μάστορες, άλλοτε μπογιατζήδες, όπως μας λέει ο Κωνσταντίνος, που διατηρεί κατάστημα μελισσοκομικής στην παλιά αγορά και βάφει εκείνη την ώρα τα έπιπλα του. Όπως εξηγεί, «οι λύσεις που δίνουμε είναι για να πάρουμε μια ανάσα μέχρι να τα πετάξουμε».
Σε ρυθμούς εργασίας έχει επιστρέψει το υπεραιωνόβιο Κωδωνοποιείο του Απόστολου στον κεντρικό δρόμο Κουμουνδούρου, το οποίο λειτουργεί από το 1900. Ένας χώρος γεμάτος από βαριά πράγματα, για τη μεταφορά των οποίων χρειάστηκαν 10 άτομα. «Μας βοήθησαν φίλοι και γνωστοί». Το ζήτημα τώρα είναι να επανέλθουν οι κτηνοτρόφοι, οι οποίοι είναι οι βασικοί τους πελάτες.
Γεμάτα είναι και πάλι από εφημερίδες και περιοδικά τα ράφια του περίπτερου δίπλα απ’ το 5ο Δημοτικό της περιοχής. Η Ματούλα, που το δουλεύει, μας είπε ότι, αν οι πλημμύρες είχαν ξεκινήσει νωρίτερα και ήταν όλος ο κόσμος έξω, είναι βέβαιο πώς θα θρηνούσαμε περισσότερα θύματα.
Η φίλη της Μαρία, που της κάνει παρέα, την επιβεβαιώνει. «Αφήσαμε το σπίτι μας γιατί είναι χαμηλό. Τρεις δρόμους παρακάτω όμως αναγκαστήκαμε ν’ αφήσουμε και τ’ αμάξι γιατί το νερό είχε ανέβει ώς τη μέση της πόρτας. Από εκεί που το ψευτοπαρκάραμε το βρήκαμε 30 μέτρα πιο πέρα με τη μούρη αντίθετα. Μέχρι να βρούμε σπίτι για να πάμε, περπατούσαμε μέσα στο νερό για δύο ώρες».
Κρίσιμο ρόλο για την καθημερινή λειτουργία της πόλης έχουν αποκτήσει τα συνεργεία μηχανών, αυτοκινήτων και ποδηλάτων. «Αν έκλεινα μια εβδομάδα για να φτιάξω το μαγαζί μου, δεν θα κινούνταν τίποτα» λέει χαρακτηριστικά ο Γιώργος, που έχει συνεργείο επί των οδών Γιαννιτσών και Κουμουνδούρου. Οι καθημερινές επισκευές του πολλαπλασιάστηκαν στα μηχανάκια από πέντε σε είκοσι!
Για κάποιους όμως δεν είναι εύκολο να ξαναρχίσουν. "Τα νερά μου πήραν τα ένσημα και βγαίνω στη σύνταξη σε δυο χρόνια" μας λέει ο κ. Χρήστος, που είδε τα νερά να σπάνε τις τζαμαρίες και να σαρώνουν το τυπογραφείο του που βρίσκεται λίγο παρακάτω.
Συνολικά η ζημιά που έχει γίνει στην αγορά εκτιμάται ότι θα ακουμπήσει τα 200 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνει ο Ηλίας Αντωνίου, πρώην πρόεδρος του Επιμελητηρίου Καρδίτσας.
Όλα αυτά πάντως θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, υποστηρίζουν θεσμικοί παράγοντες με εμπειρία από τις πλημμύρες του 1994 και του 1997.
Όπως εξηγούν, στην τεχνητή τάφρο που έχει δημιουργηθεί ώστε να προστατεύει την πόλη υπάρχουν τρία αδύναμα σημεία, στα οποία η τάφρος συναντά τους δρόμους και το ανάχωμα είναι χαμηλότερο. Όπως τονίζουν, θα έπρεπε στα τρία αυτά σημεία να είχαν πέσει εγκαίρως σακιά με άμμο και αμμοχάλικα, όπως είχε συμβεί και στις δύο άλλες περιπτώσεις, ώστε να μην τα υπερβεί το νερό.
Η ευθύνη, επισημαίνουν, βαραίνει τόσο την Περιφέρεια Θεσσαλίας όσο και τον δήμαρχο Βασίλη Τσιάκο, ο οποίος είχε διατελέσει αντιπεριφερειάρχης για εννιά χρόνια και γνωρίζοντας ποια είναι τα αδύναμα σημεία της πόλης όφειλε να δράσει. Σε συνδυασμό ακόμη με την απομάκρυνση έμπειρων υπαλλήλων για μικροπολιτικά κριτήρια, το αποτέλεσμα ήταν ν’ αντιληφθούν ότι υπάρχει πρόβλημα «όταν είδαν την λάσπη να μπαίνει στην πόλη»..
Στο πλευρό των πληγέντων ο Νίκος Παππάς
Ιδιαίτερα θετική εντύπωση έχει προκαλέσει σε Καρδιτσιώτες και κατοίκους των γύρω χωριών η έγκαιρη, αλλά και επαναλαμβανόμενη επίσκεψη κλιμακίων του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περασμένη Τετάρτη ο νέος τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του κόμματος Νίκος Παππάς έκανε την τρίτη του επίσκεψη στην ευρύτερη περιοχή αφιερώνοντας τον χρόνο του αυτή τη φορά κυρίως στα ορεινά χωριά του νομού.
Δείγμα του πώς αντιλαμβάνεται ο κόσμος την παρουσία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποτελεί ο διάλογος ηλικιωμένων στο χωριό Μουζάκι (εκεί που κατέρρευσε το Κέντρο Υγείας), όπου ο ένας είπε κάποια στιγμή στον άλλον ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ τουλάχιστον ενδιαφέρεται».
Φτάνοντας σ’ ένα από τα σημεία όπου έχουν πέσει οι δρόμοι, στο χωριό Βλάσι του Δήμου Αργιθέας, ο πρώην υπουργός υπογράμμισε τη σημασία να στηριχθεί η Αυτοδιοίκηση από το κράτος με τις μελέτες για τα έργα και ζήτησε από την κυβέρνηση να λάβει υπ’ όψιν ότι έρχεται χειμώνας, ώστε να υπάρξει «μια αντίδραση γρήγορη, εμφατική και μεγάλη σε κλίμακα».
Μίντια και κράτος άφησαν στο σκοτάδι τα χωριά της Αργιθέας
Κομμένοι δρόμοι που οδηγούν στο κενό, πεσμένες γέφυρες, ξεριζωμένα έλατα 30 μέτρων και σπασμένοι στα δύο πυλώνες της ΔΕΗ καταμεσής του δρόμου είναι ορισμένες από τις εικόνες που αντικρίσαμε σε χωριά του Δήμου Αργιθέας. Τα χωριά για τα οποία η πλειονότητα των μίντια που επισκέφθηκαν την περιοχή δεν βρήκε ούτε μια λέξη να πει και να γράψει.
Τα χωριά αυτά για έξι μέρες γύρισαν στο 1950. Για έξι μέρες δεν είχαν νερό, ρεύμα και ίντερνετ. Δε γνώριζαν καν ότι η Καρδίτσα, που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα μακριά τους, είχε «πνιγεί» επίσης. Τα παραπάνω προβλήματα σ’ έναν βαθμό έχουν αποκατασταθεί. Αν και οι διακοπές στο ρεύμα είναι αρκετά συχνές. Το μεγάλο αγκάθι όμως για την περιοχή παραμένει το κατεστραμμένο της οδικό δίκτυο.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στην Ανατολική Αργιθέα όπου τα οκτώ χωριά της (Πετρίλο, Λεοντίτο, Φουντωτό, Πετροχώρι, Κουμπουριανά, Δροσάτο, Βλάσι και Στεφανιάδα) παραμένουν αποκομμένα από το Μουζάκι, την τελευταία κωμόπολη πριν τον ορεινό όγκο. Ένας από τους λόγους που έπαθε τόσο μεγάλη ζημιά το δίκτυο, τονίζουν οι ντόπιοι, ήταν η έλλειψη συντήρησης, καθώς για πάνω από δέκα χρόνια η Περιφέρεια Θεσσαλίας δεν τοποθέτησε κανένα καινούργιο φρεάτιο.
Ο μόνος τρόπος να πάνε οι κάτοικοι στην περιοχή είναι μόνο με 4x4 ή αγροτικό όχημα από τη γέφυρα Μπαλάνου, η οποία βρίσκεται στον δρόμο που έχει καταρρεύσει ή από χωματικό άξονα που διαμορφώθηκε στην κορυφογραμμή Αγίου Νικολάου - Τυμπάνου.
Σε αδιέξοδο βρίσκονται οι κτηνοτρόφοι, καθώς δεν μπορούν να κατεβάσουν τα κοπάδια τους στις χειμερινές τους εγκαταστάσεις, ενώ την ίδια στιγμή δεν μπορούν ν’ ανέβουν στο βουνό τα φορτηγά με τις ζωοτροφές.
«Το μεγαλύτερος άγχος μας είναι ο χειμώνας που έρχεται» μας λέει ο δήμαρχος Αργιθέας Αντρέας Στεργίου, μόλις 34 ετών, που έχει για δημαρχείο του τ’ αμάξι τις τελευταίες ημέρες τρέχοντας από τη μία περιοχή στην άλλη. Εκφράζει επίσης την ανησυχία του για τις μελέτες που αφορούν την αποκατάσταση των υποδομών, καθώς διαθέτει μόλις μια μηχανικό και δύο διοικητικούς υπαλλήλους.
«Σημαίνει ότι θα φάμε τουλάχιστον ένα δίμηνο, πράγμα που σημαίνει ότι θα έρθει ο ανάδοχος πρώτη Δεκέμβρη. Πρώτη Δεκέμβρη στην Αργιθέα δεν δουλεύει ποτέ εργολάβος λόγω του καιρού και δικαιούται βάσει νόμου να πάρει παράταση». Κατά την άποψή του το πρόβλημα θα μπορούσε να λυθεί με κεντρικό τρόπο, μέσω της αξιοποίησης του δυναμικού φορέων όπως η ΕΕΤΑ (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης).
Σε ό,τι αφορά τις αποζημιώσεις τονίζει ότι υπάρχει πρόβλημα για αρκετούς δήμους με την απορρόφησή τους, επικαλούμενος ως παράδειγμα το ποσό που δίνεται για τις ζημιές στα σπίτια, το οποίο, αν τις υπερκαλύπτει, δεν μπορεί να διατεθεί στη συνέχεια γι' άλλες ανάγκες.
Τέλος απευθύνει έκκληση στην πολιτεία τονίζοντας ότι «η ορεινή περιοχή της Αργιθέας μπορεί να είναι απομακρυσμένη και δυσπρόσιτη, αλλά δεν είναι έρημη. Η Πολιτεία οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων».
Ακολουθούν φωτογραφίες από το οδοιπορικό της «Αυγής»
Στην εργασία τους επέστρεψαν στο υπεραιωνόβιο κωδωνοποιείο, αν και θα χρειαστεί καιρός μέχρι να επανέλθουν στους παλιούς ρυθμούςΚομβικό ρόλο στη λειτουργία της πόλης παίζουν τα συνεργεία στα οποία επισκευάζονταιτα οχήματα που έχουν υποστεί ζημιέςΣε διάφορα σημεία της Καρδίτσας βρίσκονται μεγάλοι σωροί από βρεγμένα και κατεστραμμένα αντικείμεναΗ τεχνητή τάφρος που έχει φτιαχτεί στην Καρδίτσα ώστε να προστατεύει την πόλη από την υπερχείλιση του ΚαράμπαληΒλάσι Καρδίτσας, ο δήμαρχος Αργιθέας μας δείχνει την καταστροφή που υπέστη ο δρόμος και μιλά για έναν πολύ δύσκολο χειμώναΗ κατεστραμμένη γέφυρα στο χωριό Πετρίλο, στο οποίο σημειώθηκαν μεταξύ άλλων σημαντικές κατολισθήσειςΗ αυλή ταβέρνας στο χωριό Πετρίλο, στη συνοικία λιβάδια. Καρέκλες και τραπεζάκια βουτηγμένα στη λάσπηΣτιγμιότυπο από το Βλάσι Καρδίτσας, όπου έχει πέσει ο δρόμος
https://www.avgi.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
To trikalazoom.gr δίνει την δυνατότητα στους συμπολίτες μας να εκφράζονται ελεύθερα αλλά δεν υιοθετεί τα σχόλια κανενός.
Το περιεχόμενο διατίθεται ελεύθερα χωρίς περιορισμούς υπό τον όρο της παραπομπής στην αρχική του πηγή.
Ευχαριστούμε και καλή συνέχεια....