Post Top Ad

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 11, 2022

Φεβρουαρίου 11, 2022

Ο Βασιλακόπουλος εκτόνωση πανδημικού κύματος κοντά στο Πάσχα

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ και στην εκπομπή «Σήμερα» ο κ Βασιλακόπουλος, είπε για εκτόνωση πανδημικού κύματος κοντά στο Πάσχα.
Ο καθηγητής εντατικής θεραπείας κ. Θεόδωρος Βασιλακόπουλος τόνισε στον ΣΚΑΙ: "Με ένα εκατ. κρούσματα από την αρχή του έτους, 5 εκατομμύρια τριπλά εμβολιασμένους και ένα μεγάλο ποσοστό εμβολιασμένων με δύο δόσεις που θα κάνουν την τρίτη δόση και όσους νοσήσουν από εδώ και πέρα, θα φτάσουμε σε ένα σημείο που γύρω στο Πάσχα το κύμα αυτό θα εκτονωθεί σημαντικά καθώς θα έχει ανοσολογική κάλυψη το μεγαλύτερο ποσοστό του ελληνικού πληθυσμού. Όλα αυτά, εκτός απρόοπτου και εμφάνισης νέας μετάλλαξης".

Πέμπτη, Φεβρουαρίου 10, 2022

Φεβρουαρίου 10, 2022

Ο καιρός την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου στα Τρίκαλα

Με ηλιοφάνεια, και την θερμοκρασία στους 12 βαθμούς Κελσίου, προβλέπεται ο καιρός την ημέρα της Πέμπτης 10 Φεβρουαρίου 2022 στα Τρίκαλα. Την νύχτα της Πέμπτης θα έχουμε ξαστεριά, και την θερμοκρασία να πέφτει στους 2 βαθμούς Κελσίου

Φεβρουαρίου 10, 2022

«Πίκρα»: Όχι των ειδικών στις αποκριάτικες εκδηλώσεις

Τα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων αποφάσισαν καμία χαλάρωση των μέτρων για τις αποκριάτικες εκδηλώσεις και τα καρναβάλια, με την αιτιολογία ότι με αυτό τον τρόπο, θα γιορτάσουμε το Πάσχα στο χωριό. Τα μέλη της επιτροπής εισηγήθηκαν καμία χαλάρωση στα μέτρα που αφορούν την εστίαση και την διασκέδαση.
Φεβρουαρίου 10, 2022

Πορτοσάλτε για κάμερες - Δεν είναι ανώμαλο αυτό ή είναι υγιές; (ΒΙΝΤΕΟ)

Ο δημοσιογράφος του ΣΚΑΙ κ. Άρης Πορτοσάλτε μίλησε για τις δημόσιες κάμερες, είπε «Επειδή εναντιώνεται το σύστημά μας για τις κάμερες, θέλω να υπενθυμίσω ότι η ιστορία της δολοφονίας του νέου, διαλευκάνθηκε κατά κύριο λόγο από κάμερες. Προσέξτε μια αντίφαση στην κοινωνία μας. Αποδεχόμαστε την ιδιωτική κάμερα, ή αστυνομία ψάχνει να βρει από ιδιωτικές κάμερες να βρει υλικό, αλλά την δημόσια κάμερα δεν τη θέλουμε. Δεν είναι ανώμαλο αυτό; Ή είναι υγιές; Δεν ξέρω πως το κρίνετε. Εγώ το βρίσκω ανώμαλο. Η αστυνομία να ψάχνει ιδιωτική κάμερα για να βρει στοιχεία γιατί δεν έχουμε κάμερες κανονικά. Γιατί ποιος φοβάται την κάμερα; Ο παράνομος. Όταν έχεις μπροστά στην πολυκατοικία σου κάμερα να πιάνει την είσοδο, δεν παραβιάζεται κανένα ατομικό δικαίωμα; Στο μαγαζί απ’ έξω που έχει κάμερα, τοι γράφει, τον ουρανό με τα’ άστρα; Εκεί που είναι τα δικαιώματα;»
ΒΙΝΤΕΟ ΣΚΑΙ
Φεβρουαρίου 10, 2022

«Αναστολή λειτουργίας της Δ΄ Τάξης του 2 ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας Τρικάλων λόγω COVID-19».

Ο Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων

Έχοντας υπόψη:

1. Την υπ’ αριθμ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/08-10-2002 (ΦΕΚ 1340 τ.Β’/16-10-2002) Υπουργική

Απόφαση «Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των Προϊσταμένων

των Περιφερειακών υπηρεσιών Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης» όπως τροποποιήθηκε και

ισχύει.

2. Την με αρ.Φ.353.1/24/105877/Ε3/13-08-2020 απόφαση του ΥΠΑΙΘ με θέμα: «Τοποθέτηση

προσωρινών Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

3. Το άρθρο 3, παρ.Δ.περ.2, εδάφιο β της με Αριθμ. Δ1α/Γ.Π.οικ. 55254 (ΚΥΑ), ΦΕΚ 4187/10-09-

2021 τ.Β΄.

4. Την με αρ.πρωτ.111525/ΓΔ4/09-09-2021 κοινή απόφαση της Υπουργού και της Υφυπουργού

Παιδείας και Θρησκευμάτων περί παροχής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για το

σχολικό έτος 2021-2022 (Β΄4188).

5. Την Κοινή Υπουργική Απόφαση με αριθμ.: ΓΠ οικ. 360/6-01-2022 (ΦΕΚ 7 /Β/06-01-2022).

6. Το με αριθμ.πρωτ: 10/10-2-2022 έγγραφο του του Δημοτικού Σχολείου Μεγάρχης Τρικάλων

για τον αριθμό των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων.

7. Την με αριθμ. πρωτ: 50273 /10-02-2022 Γνώμη του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Δημόσιας

Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων για αναστολή

λειτουργίας της Β΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Μεγάρχης Τρικάλων, λόγω κρουσμάτων

που υπερβαίνουν το προβλεπόμενο όριο COVID-19.

Α π ο φ α σ ί ζ ο υ μ ε


Την αναστολή λειτουργίας της Β΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Μεγάρχης Τρικάλων

με κωδικό 9450042, για 5 ημέρες, από 9-2-2022 έως και 13-2-2022 και την έναρξη της εξ

αποστάσεως εκπαίδευσης.

Κοιν.: 1. Υ.ΠΑΙ.Θ. Δ/νση Σπουδών

2. Π.Δ.Ε. Θεσσαλίας

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ Δ.Π.Ε. ΤΡΙΚΑΛΩΝ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΡΙΚΑΛΗΣ

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 09, 2022

Φεβρουαρίου 09, 2022

Πανσέληνος Φεβρουαρίου - Σηματοδοτεί το τέλος του χειμώνα

Την Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2022 θα έχουμε την όμορφη πανσέληνο του Φεβρουαρίου 2022. Η πανσέληνος του χιονιού σηματοδοτεί το τέλος του χειμώνα και τον ερχομό της άνοιξης. Ονομάζεται και στα αγγλικά ως  Snow Moon».


Φεβρουαρίου 09, 2022

Ο καιρός την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου στα Τρίκαλα

Με ηλιοφάνεια και την θερμοκρασία στους 12 βαθμούς Κελσίου, προβλέπεται ο καιρός την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου στα Τρίκαλα. Την νύχτα της Τετάρτης θα έχουμε ξαστεριά, και την θερμοκρασία αν πέφτει στους 6 βαθμούς Κελσίου. 
Φεβρουαρίου 09, 2022

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου στο 5ο Γυμνάσιο Τρικάλων

Όπως πάντα, η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (Safer Internet Day – SID) στοχεύει στη

δημιουργία ενός ασφαλέστερου και καλύτερου Διαδικτύου, όπου ο καθένας και η καθεμία

θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο υπεύθυνα, κριτικά, δημιουργικά

και με σεβασμό,

Γιορτάζοντας τη θετική δύναμη του Διαδικτύου, το 5 ο Γυμνάσιο Τρικάλων κάλεσε τον

κ. Λεωνίδα Μποντίλα, υπεύθυνοΠληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών Τρικάλων (ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.)

να ενημερώσει τους μαθητές/τριες για την ασφαλή τους πλοήγηση στο Διαδίκτυο.

Ο κ. Μποντίλας τους μίλησε για:

 την προστασία της ιδιωτικής μας ζωής, των οικογενειών μας και τρίτων,

 τα ηλεκτρονικά μας ίχνη στο Διαδίκτυο, όπου κανείς δεν είναι ανώνυμος,

 το πόσο πολύ πρέπει να σκεπτόμαστε πριν δημοσιεύσουμε (ποστάρουμε)

οτιδήποτε στο Διαδίκτυο,

 την αντιμετώπιση των διαδικτυακών «φίλων» πάντα ως αγνώστους,

 τη σημασία του ελέγχου της εγκυρότητας της πληροφορίας που βρίσκουμε στο

Διαδίκτυο,

 την πλοήγηση με υπεύθυνο και ασφαλή τρόπο,

 την αποφυγή της υπερβολικής χρήσης του υπολογιστή και του Διαδικτύου σε

σχέση με τις άλλες ενασχολήσεις μας.

Μετά το πέρας της δράσης οι μαθητές/τριες ενστερνίστηκαν το σύνθημα της ημέρας

«Μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο (Togetherforabetterinternet)»

Το σχολείο ευχαριστεί τους εκπαιδευτικούς κ. Βακουφτσή, κ. Βράντζα και κ. Γραδούλα

που οργάνωσαν αυτήν τη δράση καθώς και τον κ. Μποντίλα ο οποίος ανταποκρίθηκε

θετικά στην πρόσκληση και έκανε μια επίκαιρη και ενδιαφέρουσα παρουσίαση στους

μαθητές/τριές μας.


Φεβρουαρίου 09, 2022

Το Πρόγραμμα Euroscola στο 4ο Πειραματικό Γελ Τρικάλων

Στα τέλη Νοεμβρίου 2022, μαθητές-τριες της Α΄ τάξης του 4ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» έγιναν μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για μία μέρα, έστω και διαδικτυακά, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα Εuroscola και τη συνάντηση με θέμα «Κλιματική αλλαγή και Περιβάλλον: Πώς μπορούμε να ζούμε αρμονικά με τη φύση;» μαζί με 2.400 μαθητές από 24 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τώρα οι μαθητές-τριες επιβραβεύονται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τα πιστοποιητικά συμμετοχής για τις ιδέες τους, το ανήσυχο και διερευνητικό τους πνεύμα, το ενδιαφέρον τους για ένα καλύτερο αύριο.

Αρωγοί και συμπαραστάτες στις προσπάθειες, τα ενδιαφέροντα και τις αναζητήσεις τους η Δ/ντρια κα Αποστόλου Μαριάννα και η καθηγήτρια Αγγλικής κα Πουλιάνα Λουίζα.

Οι συμμετέχοντες μαθητές της Α΄ τάξης είναι οι: Δεληντζής Αναστάσιος, Καραγεώργου Ελένη, Καραπούλιου Χριστίνα, Λάππας Ραφαήλ, Μπεσλεμές Φώτιος, Ντίνα Θεοδώρα, Οικονόμου Ελπίδα, Στραπάτσας Ιωάννης, Τζόκα Μαρία, Τσαγκαδοπούλου Θεοδώρα, Χότζα Έρσι, Χύτα Δέσποινα.


Φεβρουαρίου 09, 2022

Μια αρχαιοελληνική φυλή οι Σαρακατσιαναίοι - Ένα ταξίδι μνήμης και ιστορίας.

Μια αρχαιοελληνική φυλή είναι οι Σαρακατσιαναίοι που οι ρίζες της χάνονται στα βάθη των αιώνων. Νομάδες κτηνοτρόφοι, ζούσαν στα βουνά το καλοκαίρι και το χειμώνα στα χειμαδιά (βουνά-στράτα-χειμαδιά) διασκορπισμένοι σ' ολόκληρη την ηπειρωτική Ελλάδα.
Κοιτίδα των Σαρακατσαναίων ήταν η οροσειρά της κεντρικής και νότιας Πίνδου και η Ρούμελη με επίκεντρο τα ΑΓΡΑΦΑ, χώρος που λόγω της γεωφυσικής του κατάστασης ήταν απάτητος, δεν ήταν γραμμένος πουθενά και γι' αυτό κατοικούνταν από αυτόνομους και ελεύθερους ανθρώπους. Ο διασκορπισμός τους από την αρχική κοιτίδα τους προς την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα έγινε επί Τουρκοκρατίας και κυρίως τον 18ο αιώνα, στα χρόνια του Αλή Πασά.

Ως προς το όνομά τους υπάρχουν πολλές και διάφορες ετυμολογίες.
Σύμφωνα με τη Σαρακατσάνικη παράδοση πήραν το όνομά τους από τους Τούρκους.
Όταν έγινε η άλωση της Κων/πολης, οι Σαρακατσαναίοι φόρεσαν μαύρα ρούχα, ως ένδειξη πένθους, και δεν υποτάχθηκαν στον κατακτητή. Οι Τούρκοι τους έβλεπαν στα μαύρα και ανυπότακτους να μετακινούνται συνεχώς(σκηνίτες).
Γι' αυτό τους ονόμασαν «Καρακατσάν» (καρά =μαύρος και κατσ(ι)άν=φυγάς, ανυπότακτος ), δηλ. «μαύροι φυγάδες». Από το Καρακατσάν με παραφθορά προήλθε η λέξη «Σαρακατσάνος».Μια άλλη πιθανή ετυμολογία είναι από την τουρκική λέξη σαράν που σημαίνει «φορτώνειν» ή
σαράι(=κατοικία,κονάκι) και την τουρκική μετοχή κατσιάν=φυγάς,ανυπότακτος, (σαράν + κατσάν = Σαρακατσάνος) γιατί από καιρό σε καιρό φόρτωναν τα πράγματά τους και μετακινούνταν με τα κοπάδια τους και γι' αυτό τους έδωσαν αυτό το όνομα (παρατσούκλι) οι Τούρκοι.

-- < Κατοικούμε εδώ από τότε που ο Θεός έφτιαξε αυτόν τον ευλογημένο τόπο με τα βνά και τα ποτάμια,τον ήλιο και το φεγγάρι.Από τότε κρατάει η γενιά μας,έλεγαν οι γερόντοι Σαρακατσάνοι.>-.
Ανεξάρτητα από τις μετακινήσεις τους και τον εναλλασσόμενο τόπο διαμονής τους έχουν τα ίδια ήθη και έθιμα και κυρίως μιλούν την ίδια γλώσσα, την Ελληνική, απαλλαγμένη από ξένα στοιχεία, αναλλοίωτη, που φέρει τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της δωρικής διαλέκτου. Το ίδιο αναλλοίωτοι και αμόλυντοι από αλλόφυλες επιμειξίες παρέμειναν και οι Σαρακατσιάνοι, οι «καταλαγαρώτεροι Έλληνες» όπως έγραψε ο Στέφανος Γρανίτσας. Διατήρησαν τα έθιμα, τις συνήθειες και τους κανόνες συμπεριφοράς και διαβίωσης κατά τρόπο πιστό και αυθεντικό. Στηρίχθηκαν στα παραδοσιακά τους έθιμα και στην ελληνική τους ταυτότητα και δεν επέτρεψαν στην περιβάλλουσα αλλοεθνή και ξενόγλωσση κοινωνία να εισβάλλει στη δική τους. Η οικονομική τους ευρωστία και αυτονομία και η διαβίωσή τους σε καλλίτερες υλικές συνθήκες τους οδήγησε, σε μια ουσιαστικά και τυπικά, εσωτερίκευση, τήρηση και εφαρμογή των εθιμικών κανόνων διαβίωσης και κοινωνικής συμπεριφοράς.

Η χρήση μιας και μόνο γλώσσας, της Ελληνικής, αποδεικνύει ότι οι
Σαρακατσιαναίοι είναι διαφορετικοί από τους Βλάχους,( Οι Βλάχοι ή Αρμάνοι,ή Αρωμάνοι
της Ελλάδας γνωστοί και με άλλα ονόματα κατά περιοχές:
Κουτσόβλαχοι, Μπουρτζόβλαχοι, Αρβανιτόβλαχοι,κ.λ .ενώ οι ίδιοι αυτοαποκαλούνται Βλαχόφωνοι Έλληνες) που μιλούσαν εκτός από τα Ελληνικά και τα Βλάχικα. Επειδή η λέξη βλάχος(με β μικρό) χρησιμοποιήθηκε για να δηλώσει τον άνθρωπο που έχει πρόβατα, τον κτηνοτρόφο, τον βοσκό και επειδή η κτηνοτροφική ζωή ήταν κοινό τους στοιχείο, επήλθε σύγχυση πότε ένας βλάχος (=αυτός που έχει πρόβατα, ο κτηνοτρόφος, ο βοσκός) είναι Σαρακατσιάνος και πότε Βλάχος (=Βλαχόφωνο ). Με τη διαφορά όμως ότι οι Σαρακατσαναιοι ήταν καθαροί νομάδες και δεν είχαν πουθενά χωριό, ενώ οι Βλάχοι ζούσαν νομαδικά και ημινομαδικά, ήταν πριν αιώνες εγκαταστημένοι σε χωριά και ασχολήθηκαν και με το εμπόριο, τις τέχνες και τα γράμματα, ενώ οι Σαρακατσάνοι στα μέσα του προηγούμενου αιώνα εγκατέλειψαν το νομαδισμό. Αλλά και στην ενδυμασία, στα ήθη και έθιμα, στον τρόπο ζωής ξεχωρίζουν οι Σαρακατσαναίοι από τους Βλάχους, που δεν έρχονταν σε επιμειξία μεταξύ τους αλλά ούτε και επαγγελματικό αλισβερίσι είχαν..

Ο τρόπος ζωής τους ήταν οργανωμένος με ένα είδος ποιμενικής συνεργασίας, το «Τσελιγκάτο». Είτε βρίσκονταν στα βουνά για ξεκαλοκαιριό, είτε το χειμώνα στα χειμαδιά, αδέρφια, πρωτοξαδέρφια και δεύτερα ξαδέρφια έσμιγαν τα κοπάδια τους σε ένα είδος συνεταιρισμού, για την καλλίτερη παραγωγική συνεργασία και διάθεση των κτηνοτροφικών τους προϊόντων. Αρχηγός του «Τσελιγκάτου» ήταν ο τσέλιγκας ( αρχιποιμένας ), πλούσιος κτηνοτρόφος, με πολλά πρόβατα, που ξεχώριζε για τις ικανότητές του: έξυπνος, δυναμικός, κοινωνικός, ευέλικτος,τολμηρός, έντιμος και δίκαιος...
Αυτός κανόνιζε σχεδόν τα πάντα που είχαν σχέση με το τσελιγκάτο ( ενοικίαση βοσκοτόπων, πώληση γάλακτος και τυροκομικών προϊόντων, αρνιών, μαλλιών κ.τ.λ.). Είχε όμως και κοινωνικό ρόλο στη στάνη:
συμβούλευε- μαζί με τους γεροντότερους- και έλυνε διαφορές. Όλοι οι σμίχτες είχαν συμμετοχή στα κέρδη και τις ζημιές του κοπαδιού. Του Αγίου Δημητρίου για το καλοκαίρι και του Αγίου Γεωργίου για το χειμώνα έκαναν λογαριασμό και απολογισμό των εσόδων και εξόδων του τσελιγκάτου και πάντα κρατούσαν παραστατικά ( τεφτέρια ). Οι Τσοπαναραίοι ήταν αυτοί που είχαν λίγα ή καθόλου πρόβατα και δεν είχαν δικό τους τσελιγκάτο. Με τα πρόβατα αλλά και τα άλλα ζώα τους έδενε στενή σχέση. Τα φρόντιζαν και τα πρόσεχαν ιδιαίτερα, αφού ήταν γι' αυτούς όλη τους η περιουσία.

Το σπίτι των Σαρακατσαναίων ( το κονάκι ), που το κατασκεύαζαν μόνοι τους, ήταν ένα καλύβι με σάλωμα και ήταν δυο τύπων: α) το ορθό κονάκι ( κωνοειδής καλύβα ), που κατέληγε στην κορυφή του σε σταυρό και είχε στο κέντρο την εστία ( φωτογώνι ) και γύρω-γύρω διασκευασμένους χώρους όπου τοποθετούσαν ρούχα, είδη μαγειρικής κ.τ.λ., ενώ υπήρχε σταθερή θέση για το εικόνισμα β) ο πλάγιος τύπος με δίρριχτη στέγη που κατασκευαζόταν από κορμούς δέντρων, ξύλα ( πελεκούδια ) και κλαδιά ελάτων ( μπάτσες ). Τα «κονάκια», ο οικισμός δηλ. το σύνολο των νομαδικών οικογενειών αποτελούσε τη Στάνη. Στάνη και τσελιγκάτο δεν ταυτίζονταν. Μπορεί μια στάνη να είχε δυο ή περισσότερα τσελιγκάτα. Το αντίστροφο όχι.

Η Σαρακατσάνικη οικογένεια ήταν πατριαρχική. Αυστηρή πειθαρχία και άγραφοι απαρασάλευτοι νόμοι όριζαν τη συμπεριφορά του κάθε μέλους της.
Αρχηγός της οικογένειας ήταν ο άνδρας, ο πατέρας. Στον πατέρα και τη μάνα υπήρχε απόλυτος σεβασμός. Το κορίτσι το χαρακτήριζε η ντροπαλοσύνη, η καλή ανατροφή και ο καλός ψυχικός κόσμος. Το αγόρι έπρεπε να ήταν σεμνό, συγκρατημένο στις πράξεις, τα λόγια και τους τρόπους του. Ο στυλοβάτης όμως της οικογένειας ήταν η γυναίκα, που σήκωνε όλο το βάρος των ευθυνών. Αυτή είχε καθημερινά αναλάβει όλες τις δουλειές του νοικοκυριού ( να φέρει ξύλα, ν' ανάψει φωτιά, να φέρει νερό από τη βρύση με τη βαρέλα, να περιποιηθεί τα παιδιά, να κάμει το νοικοκυριό του κονακιού κ.τ.λ. ), αλλά και τις εξωτερικές δουλειές των προβάτων ( παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων, κατασκευή, στρώσιμο, ξέστρωμα μαντριών κ.τ.λ. ).Η ρόκα, για το γνέσιμο του μαλλιού, ήταν η αχώριστη συντροφιά της. Όπου κι αν πήγαινε την είχε μαζί της. Το γνέσιμο του μαλλιού ήταν για τη Σαρακατσάνα ευχαρίστηση και «σκόλη». Εκείνο όμως που την κρατούσε «σκλαβωμένη» ήταν ο αργαλειός. Η Σαρακατσάνα ήταν μια αφανής ηρωίδα της καθημερινής ζωής. Έπρεπε να υπηρετεί την οικογένεια με θρησκευτική ευλάβεια και προσήλωση. Ενέπνεε όμως σεβασμό και έχαιρε εκτίμηση, ιδιαίτερα όταν γίνονταν μητέρα.

Η παιδεία των Σαρακατσάνων ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Οι σκληρές συνθήκες ζωής και οι συνεχείς μετακινήσεις τους στις ορεινές περιοχές δεν επέτρεπαν τη μόρφωση των παιδιών τους σε σχολεία. Κάποια τσελιγκάτα, το καλοκαίρι, με δικά τους έξοδα μίσθωναν δάσκαλο, συνήθως συνταξιούχο, για να δώσει κάποιες γνώσεις στα παιδιά. Τα παιδιά παρακολουθούσαν τα μαθήματα σε μια ειδικά διαμορφωμένη καλύβα, το «δασκαλοκάλυβο». Είχαν όμως μια βαθιά αίσθηση του ελληνικού γλωσσικού οργάνου. Από τις αφηγήσεις τους διαπιστώνει κανείς μια λιτότητα και παραστατικότητα στην έκφραση, ενώ στα τραγούδια τους φαίνεται μια βαθιά αίσθηση του ρυθμού και του μέτρου.

Οι Σαρακατσιάνοι ήταν πιστοί χριστιανοί, χωρίς μεγάλη θεωρητική κατάρτιση.
Τελούσαν όμως τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και ένιωθαν δέος για τα μυστήρια, ειδικά του γάμου και της βάπτισης. Τις μεγάλες γιορτές της Χριστιανοσύνης και τις ονομαστικές γιορτές τις γιόρταζαν με μεγαλοπρέπεια, όπου κι αν βρίσκονταν. Γλεντούσαν συχνά με χορό και τραγούδια. Τα τραγούδια, προϊόν ιστορικής και συναισθηματικής εσωτερίκευσης γεγονότων και καταστάσεων, κατατάσσονται σε
ενότητες: στα κλέφτικα, στα ποιμενικά, της Χαράς ( γάμου ) της αγάπης, του χωρισμού και της ξενητειάς. Οι χοροί τους λεβέντικοι, έχουν την καταγωγή τους στον αρχαίο ελληνικό ρυθμό. Το παίξιμο της φλογέρας - το κατεξοχήν μουσικό όργανο - για το Σαρακατσάνο τσοπάνη ήταν μια ιεροτελεστία. Ιδιαίτερα γλεντούσαν, όταν γίνονταν κάποιος γάμος στο τσελιγκάτο. Ο γάμος μαζί με τη γέννηση των παιδιών αποτελούσε τους δυο κύριους πόλους της Σαρακατσάνικης κοινωνίας. Ο γάμος ήταν ένα κοινωνικό φαινόμενο πολυδιάστατο, με ένα κύκλο πράξεων, στάσεων, συμβόλων και συμπεριφορών. Χαρακτηριστικό του ήταν η ενδογαμία. Κοινωνικός σκοπός του γάμου ήταν η αναπαραγωγή ( γέννηση και ανατροφή παιδιών ) και η κοινωνική κατανομή της εργασίας. Αλλά, και το θάνατο περιβάλουν με ένα κύκλο εκδηλώσεων και πράξεων που φανερώνει ότι ήταν προετοιμασμένοι για το αναπόφευκτο αυτό γεγονός. Στις μετακινήσεις τους, στο ξεκαλοκαιριό ή το χειμαδιό, είχαν πάντα μαζί τους τη νεκροαλλαξιά. Τα τσελιγκάτα συνέβαλαν αποφασιστικά στους αγώνες της ανεξαρτησίας. Στην επανάσταση του 1821 οι Σαρακατσιαναίοι ήταν τα στηρίγματα της κλεφτουριάς - όπως και όλοι οι άνθρωποι του βουνού - και της εξασφάλιζαν τα απαραίτητα. Κάθε οικογένεια είχε δώσει κι από έναν κλέφτη. Πολλοί ήταν και οι επώνυμοι Σαρακατσάνοι αγωνιστές ( αρματολοί και κλέφτες ) της προεπαναστατικής και της επαναστατικής περιόδου, όπως οι αρματολοί του Καρπενησίου Συκάδες, ο Β. Δίπλας, ο Χασιώτης και ο Λεπενιώτης ( αδέλφια του Κατσαντώνη ), ο Φαρμάκης, ο Γ. Τσόγκας, ο Αραπογιάννης, ο Λιάκος και κυρίως τα καμάρια των Σαρακατσαναίων, ο Κατσαντώνης και ο Καραϊσκάκης πολεμιστές και καπετάνιοι των Αγράφων, Τζουμέρκων και Ρούμελης. Στον Μακεδονικό Αγώνα βοήθησαν τα ελληνικά αντάρτικα σώματα ως οδηγοί, αγγελιοφόροι, τροφοδότες και σύνδεσμοι. Περιέθαλψαν τραυματίες στις στάνες τους, διέθεσαν τρόφιμα, ιματισμό, μετέφεραν όπλα και συμμετείχαν οι ίδιοι στα αντάρτικα σώματα, όπως ο οπλαρχηγός Κ.
Γαρέφης κ. α. Ο Παύλος Μελάς συνεργάστηκε στενά με τους Σαρακατσάνους. Ανώνυμοι Σ. αγωνιστές επίσης αντιστάθηκαν σ' όλους τους κατακτητές...

Αυτό που άφησαν πίσω τους ως κληρονομιά οι Σαρακατσιαναίοι δεν είναι μαρμάρινα αγάλματα, πίνακες ζωγραφικής, βιβλία προγονικά, αλλά μας κληροδότησαν υπέροχα ξυλόγλυπτα και όμορφα υφαντά, αντικείμενα που φιλοτέχνησαν για να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη. Η γυναίκα έφτιαχνε μόνη της τις αντρικές και γυναικείες φορεσιές. Μετά τον κούρο, το ξάσιμο του μαλλιού, το γνέσιμο, η ύφανση, το ράψιμο ήταν δικιά της δουλειά. Οι Σαρακατσαναίοι δε φόρεσαν ποτέ άλλο ξενικό ύφασμα, παρά μονάχα υφάσματα δικής τους κατασκευής. Η χαρακτηριστική σοβαρότητα των σκούρων χρωμάτων στις φορεσιές, τα υπέροχα χρώματα και σχέδια στις «παναούλες», τις μικρές ποδιές από χοντρό μάλλινο ύφασμα, ο ολοκέντητος κόκκινος φλάμπουρας του γάμου με θέματα αυστηρής συμμετρίας ανάμεσα και γύρω από τις τέσσερις γωνίες του σταυρού είναι μερικά από τα στοιχεία της Σαρακ. τέχνης.

Σήμερα η ποιοτική μεταβολή και ο κοινωνικός μετασχηματισμός των Σαρακατσαναίων είναι πραγματικότητα. Η κάθοδός τους από τα βουνά στις πεδιάδες, η εγκατάλειψη του πλάνητα βίου, η αγροτική διαβίωση ( ένα μικρό ποσοστό ασχολείται με την κτηνοτροφία ) αλλά και η ενασχόληση με ελεύθερα επαγγέλματα, η συμμετοχή τους στις μισθωτές υπηρεσίες, ιδιωτικές και δημόσιες, η ανάδειξή τους στην επιστήμη, τις τέχνες, τα γράμματα και την πολιτική διαμόρφωσαν μια Σαρακ. κοινωνία που συνδυάζει την παράδοση με τον εκσυγχρονισμό. Ιδιαίτερα διέπρεψαν στις επιστήμες, αλλά δεν υπάρχει τομέας στον επαγγελματικό χώρο, στον οποίο να μην έχουν συμμετοχή οι Σαρακατσαναίοι Όμως οι αρχές τους και οι αξίες της ζωής δεν άλλαξαν, με μεγαλύτερη την αξία της πατρίδας και της οικογένειας. Φιλήσυχοι και φιλόξενοι, νομοταγείς και αξιόπιστοι, αξιοπρεπείς και εχέμυθοι, εργατικοί και αυτάρκεις διακρίνονται για το μαχητικό τους πνεύμα, το σφρίγος και την αγωνιστικότητά τους...

Από το 1960 και μετά, που οι Σαρακατσάνοι διασκορπίστηκαν στις πόλεις και τα χωριά, σαρανταπέντε πολιτιστικοί σύλλογοι και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Σαρακατσαναίων ( ΠΟΣΣ ) προσπαθούν να κρατήσουν
και να συνεχίσουν τη Σ. παράδοση και να αντισταθούν στην αφομοιωτική και ισοπεδωτική τάση της εποχής μας, με το να συγκεντρώνουν και να καταγράφουν τα Σ. τραγούδια, να μαθαίνουν τους χορούς στους νέους, διατηρώντας δικά τους χορευτικά συγκροτήματα.
Με τα τμήματα γερόντων αναπαράγουν το πλούσιο και ανεξάντλητο υλικό, αφού οι γέροντες είναι οι μοναδικοί αδιάψευστοι μάρτυρες της Σαρακ. ιστορίας. Μεγάλη είναι η προσφορά στη διάδοση του Σαρακατσάνικου
τραγουδιού, των Σαρακατσάνων τραγουδιστών, επαγγελματιών και μη, που έχουν ηχογραφήσει σε δίσκους και κασέτες,CD,DVD τα τραγούδια τους. Το Λαογραφικό Μουσείο Σαρακατσάνων στις Σέρρες, όπου εκτίθεται αυθεντικό υλικό απ' όλες τις περιοχές της Ελλάδας που έχει σχέση με τη ζωή και τη λαϊκή τέχνη των Σαρακατσάνων, έτυχε Ευρωπαϊκής αναγνώρισης και βραβεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μουσείων. Υπάρχουν όμως μουσεία, μικρότερης ίσως εμβέλειας, και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας με υλικό από τη λαϊκή τέχνη και τη ζωή των Σαρακατσαναίων. Υπαίθριοι παραδοσιακοί οικισμοί ( Στάνες ) σε διάφορα μέρη της χώρας κατασκευάστηκαν από συλλόγους και αναβιώνουν σκηνές από την καθημερινή ζωή των Σαρακατσαναίων. Έντυπο υλικό κυκλοφορεί για ενημέρωση των απανταχού Σαρακατσαναίων, όπως η « Ηχώ των Σαρακατσαναίων» που εκδίδεται από την ΠΟΣΣ, το ετήσιο περιοδικό «Σαρακατσαναίοι» από την αδελφότητα Σαρακ. Ηπείρου, η εφημερίδα "Σαρακατσ. Χαιρετήματα" από των εν αθήναις Σαρακ. Ηπείρου, το περιοδικό «Τα Δέοντα των Σαρακατσαναίων» από το Σύνδεσμο Σαρακ. Φθιώτιδας. <Τα Δρώμενα των Σαρακατσ.Φοιτητών> κ.ά. Σε συνέδρια πανελλήνια και ημερίδες με εισηγητές διάφορους επιστήμονες συζητούνται ποικίλα θέματα σχετικά με τους Σαρακατσαναίους. Το Πανελλήνιο Αντάμωμα στο Περτούλι Τρικάλων την τελευταία Κυριακή του Ιουνίου και άλλα τοπικά, σε θέσεις που συνήθως ξεκαλοκαίριαζαν οι Σαρακατσαναίοι., που γίνονται κάθε χρόνο καθώς επίσης, συνεστιάσεις, συνάξεις και χοροεσπερίδες βοηθούν στη διατήρηση της παράδοσης αλλά και στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των Σαρακατσαναίων. Τέτοια τοπικά ανταμώματα οργανώνονται στο Βελούχι ( θέση Άγιοι Απόστολοι Μερκάδας ) την δεύτερη Κυριακή του Ιουλίου από το Σύνδεσμο Σαρακ. Φθιώτιδας, στην Πάρνηθα ( στη θέση Μόλα
) του Αγίου Πνεύματος από τους Συλλόγους Σαρακ. Αττικής, στο Γυφτόκαμπο ( κεντρικό Ζαγόρι Ηπείρου ) την πρώτη Κυριακή του Αυγούστου από την Αδελφότητα Σαρακ. Ηπείρου, στην Ελατειά Δράμας ( θέση Μπουζάλα ) στις 20 Ιουλίου από τους Συλλόγους Σαρακ.Αν. Μακεδονίας και Θράκης,στο όρος Βόρας(Καϊμακτσαλάν) στις 22 Αυγούστου από τους Συλλ. Σαρακ.κεντρικής Μακεδονίας,καθώς και Βοιωτίας,Αιτωλοκαρνανίας,Πρέβεζας,Θεσπρωτίας,β.Πελοποννήσου κ. α. Επίσης στη Βουλγαρία στο όρος Καραντίλα ( Σλίβεν ) από την Ομοσπονδία Συλλ. Σαρακ., που έχουν μείνει εκεί μετά το κλείσιμο των συνόρων, αλλά διατηρούν τη γλώσσα, τα ήθη και τα έθιμα της Σαρακ. παράδοσης...

Πολλοί είναι εκείνοι, Έλληνες και ξένοι, ερευνητές, λαογράφοι, κοινωνιολόγοι, ιστορικοί,γλωσσολόγοι,ανθρωπολόγοι που ασχολήθηκαν και ασχολούνται με τη ζωή και τον πολιτισμό των Σαρακαταναίων, όπως η λαογράφος Αγγελική Χατζημιχάλη που μελέτησε τον ποιμενικό βίο των Σαρακατσαναίων,.Π.Αραβαντινός,Δ. Γεωργακάς, Ν. Βέης, Ν.Μάτσας,Ε.Φιλιππίδη, οι Ε.Μακρής,Ι.Μποτός,Ν.Κατσαρός,Θ.Γιαννακός.Γ.Αγραφιώτης,Δ.Γαρούφας,Ν.Ζυγογιάννης, Μ.Πολυμεροπούλου,Θ. Καλοδήμος,Γ.Τσουμάνης, κ.α. Ο ανθρωπολόγος διδάκτωρ Άρης Πουλιανός που έδωσε νέα διάσταση στο θέμα της προέλευσης των Σαρακατσαναίων(οι Σαρακατσάνοι είναι ο αρχαιότερος λαός της Ευρώπης), οι καθηγητές κοινωνιολογίας
Γ. Καββαδίας, Δ. Μαυρόγιαννης,και οι Garsten Hoeg,J.K.Campbell,Patrick leigh fermor, Glaube Fauriel. κ.α.


ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ. ΖΥΓΟΓΙΑΝΝΗΣ


Καθηγητής

Πρ.πρόεδρος Πανελλ. Σ. Σαρακατσαναίων
Πρ.πρόεδρος Συν. Σαρακατσάνων Φθ/δας






Φεβρουαρίου 09, 2022

Τελειώνουν οι Ράδιο Αρβύλα από τον ΑΝΤ1;

Στις 15 Απριλίου λήγει το συμβόλαιο του ΑΝΤ1 με τους Ράδιο Αρβύλα, και όλα δείχνουν πως η θέση τους θα αντικατασταθεί από το τηλεπαιχνίδι «ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος».  Το τηλεπαιχνίδι  «ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος» φέρεται να το παρουσιάσει ο Γρηγόρης Αρναούτογλου. 
Φεβρουαρίου 09, 2022

ΓΣΕΕ σε επιστολή της στους συναρμόδιους Υπουργούς.

Τις έντονες διαφωνίες της σχετικά με την Κυβερνητική πρόταση για τις αλλαγές στο

επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, εξέφρασε η ΓΣΕΕ σε επιστολή της

στους συναρμόδιους Υπουργούς.

Η Συνομοσπονδία, αφού τονίζει την έλλειψη παραγωγικού και ουσιαστικού

διαλόγου, με δεδομένο ότι η Διυπουργική Επιτροπή συνεδρίασε δίχως τη

συμμετοχή των εργαζομένων, επισημαίνει ότι δε θα αποδεχθεί μείωση του

επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε κανέναν εργαζόμενο, όταν

μάλιστα οι συνθήκες εργασίας τα τελευταία χρόνια, με βάση τα εργατικά

ατυχήματα γίνονται και πιο επικίνδυνες και πιο ανθυγιεινές.

Η ΓΣΕΕ, απορρίπτει τη βαθμολόγηση των ειδικοτήτων στο πόρισμα της Επιτροπής,

που κατά την ίδια την Επιτροπή βασίστηκε σε παντελή έλλειψη στοιχείων και τους

δημοσιονομικούς περιορισμούς, όταν η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση θέτει το ζήτημα σε

προτεραιότητα και ζητά τον απαραίτητο χρόνο έως τα τέλη Ιουνίου, ώστε να

προηγηθεί διαβούλευση που θα δώσει λύση σε όλες τις ατέλειες και τις ασάφειες

του πορίσματος.


Επισυνάπτεται σε word η σχετική επιστολή

Θέμα: Μη αποδεκτή επιστημονικά, τεχνικά, πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά η Κυβερνητική
πρόταση για τις αλλαγές στο Επίδομα Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας στο Δημόσιο και
ιδιαίτερα στους ΙΔΑΧ και τους συμβασιούχους
Κ. Υπουργέ,
Κανένας εργαζόμενος δεν επιθυμεί να ανταλλάσσει επικίνδυνες και ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας
με κάποιο χρηματικό ποσό. Η πρόνοια όλων μας είναι ο μηδενισμός των επικίνδυνων συνθηκών και η
εξάλειψη του επαγγελματικού κινδύνου. Κάτι τέτοιο όμως στην χώρα μας είναι ένας στόχος από τον
οποίο όλο και απομακρυνόμαστε σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις
ανεπτυγμένες χώρες.
Οι συνθήκες εργασίας γίνονται στην χώρα μας γίνονται όλο και πιο δύσκολες, όλο και πιο επικίνδυνες.
Το 2021 ήταν μία χρονιά αρνητικός σταθμός στα ζητήματα Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία, ενώ
ήδη μόνο τον Ιανουάριο του 2022 έχουν σκοτωθεί τρεις εργαζόμενοι.
Με βάση τα παραπάνω, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η μείωση του επιδόματος
επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε κανέναν εργαζόμενο, εν μέσω μάλιστα επιδημιολογικής
κρίσης η οποία σε διαφορετικό μέτρο βέβαια, αλλά καθολικά αφορά σε όλους τους εργαζόμενους.
Η Έκθεση της Διϋπουργικής Επιτροπής που μας έχετε αποστείλει είναι μία γενικόλογη περιγραφή των
αρχικών σεναρίων τα οποία όπως μας είπατε στην σύσκεψη της 28/01/22 δεν θα έχουν καμία σχέση
με την τελική κυβερνητική πρόταση που θα υποβάλετε στις 18 Φεβρουαρίου. Είναι μία έκθεση στην
οποία δεν παρατίθεται κανένα στοιχείο σε σχέση με τις ειδικότητες για τις οποίες θα μεταβληθεί το
συγκεκριμένο επίδομα. Αυτά τα στοιχεία παρά την αναφορά μας στις 28/01/22 και τις μετέπειτα
συνεχόμενες οχλήσεις δεν μας έχουν αποσταλεί ακόμα.
Ζητήσαμε εξαρχής το σύνολο των πινάκων βαθμολόγησης όλων των ειδικοτήτων με συγκεκριμένη
αναφορά στις περιπτώσεις ειδικού ενδιαφέροντος που εκπροσωπούμε και αφορούν 25.000
εργαζόμενους. Λίγες μέρες πριν την εκπνοή του υποτιθέμενου διαλόγου δεν έχουμε λάβει κανένα
στοιχείο. Σε μία περίοδο υψηλών πληθωριστικών πιέσεων και μεγάλης ακρίβειας δεν θα ανεχτούμε
μείωση για κανέναν εργαζόμενο, ενώ η γενική εικόνα που μας δίνετε καταδεικνύει την μείωση του
μισθού για δεκάδες χιλιάδες, την ώρα που ο Πρωθυπουργός παρουσιάζει ως κεντρική προτεραιότητα
της Κυβέρνησης την αύξηση των μισθών. Αξιοσημείωτο είναι ότι και στα δύο αρχικά σενάρια της
Επιτροπής σε 10.000 εργαζόμενους που ανήκουν στην υψηλότερη κατηγορία επικινδυνότητας, το
επίδομα μηδενίζεται!

2
Σύμφωνα με τον 4512/2018 προβλέπεται η αναθεώρηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής
εργασίας μόνο ύστερα από την εκπόνηση σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς
βραχυπρόθεσμου, μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου σχεδίου δράσης. Στην παρούσα κατάσταση
γίνεται καταστρατήγηση- παράβαση του συγκεκριμένου νόμου καθώς έχει εκπονηθεί και παραδοθεί
στην επιτροπή μόνο το προκαταρκτικό βραχυπρόθεσμο σχέδιο. Τα σχέδια σύμφωνα με τον 4512 θα
αμβλύνουν τους παράγοντες κινδύνου και θα εγκαθιδρύσουν και εμπεδώσουν τις αναγκαίες
συνθήκες πρόληψης και συνεργασίας των εργαζομένων.
Σύμφωνα με την ΥΑ 43726/2019 που εξειδικεύει τον 4512΄ σε όλους τους χώρους εργασίας σε
δημόσιο και ιδιωτικό τομέα εκπονείται Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου (ΓΕΕΚ) από τον
Τεχνικό Ασφαλείας και τον Ιατρό Εργασίας η οποία αναρτάται υποχρεωτικά στο Ολοκληρωμένο
Πληροφοριακό Σύστημα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και επικαιροποιείται από τον υπεύθυνο
των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών κατά τις διατάξεις του ν. 3850/2010. Στη
συνέχεια θα έπρεπε να αναπτύσσεται ένα σύστημα παρακολούθησης και συγκριτικής αξιολόγησης
των φορέων πάνω στην οποία θα βασιζόταν η βαθμολόγηση επικινδυνότητας όλων των ειδικοτήτων.
Όχι μόνο δεν έχει υλοποιηθεί οτιδήποτε από τα προαναφερόμενα αλλά είναι εμφατικό το ότι ούτε το
Υπουργείο Εργασίας έχει εκπονήσει Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με το πόρισμα της ίδιας της Διυπουργικής Επιτροπής η
βαθμολόγηση βασίστηκε σε παντελή (ο χαρακτηρισμός της Επιτροπής) έλλειψη στοιχείων όπως είναι
η ΓΕΕΚ, οι κλαδικές και επιδημιολογικές μελέτες και σε αξιολόγηση από διοικητικούς υπαλλήλους οι
οποίοι δεν έχουν σχέση με τα θέματα ΥΑΕ και δεν μοιράσανε τα ερωτηματολόγια στους
εργαζομένους. Ενστάσεις σε επιστημονικό και τεχνικό επίπεδο υπάρχουν και για την μεθοδολογία
που ακολουθήθηκε στην αξιολόγηση…μη υπαρχόντων στοιχείων.
Η βαθμολογική μάλιστα κατάταξη υπερέβει εις βάρος βέβαια των εργαζομένων σε πολλές
περιπτώσεις και το Τελικό Πόρισμα της Επιτροπής Βαρέων και Ανθυγιεινών στην οποία συμμετείχε το
σύνολο των κοινωνικών φορέων.
Η Διυπουργική Επιτροπή συνεδρίασε δίχως την συμμετοχή των εργαζομένων όταν βασικό ευρωπαϊκό
κεκτημένο στα θέματα Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία και βάση επίτευξης όλων των στόχων είναι
η τριμερής διαβούλευση και τελικά ομοφωνία, μεταξύ Κράτους, Εργαζομένων και Κυβέρνησης.
Η Επιτροπή συνεδρίασε 103 φορές, επί 36 μήνες για το αμφισβητούμενο αυτό αποτέλεσμα και μας
παρουσιάζετε ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα ενός μηνός για διαβούλευση με τα συνδικάτα, όταν ο
4512 προέβλεπε ότι η γνωμοδότηση θα ολοκληρωνόταν όχι αργότερα από τον Φεβρουάριο του 2019.
Δώσατε τρία χρόνια στην Επιτροπή, δώστε τον ανάλογο χρόνο για διαβούλευση με τους κοινωνικούς
φορείς. Καθυστερήσατε 3 χρόνια για την παραγωγή μίας καθόλα αμφισβητούμενης γνωμοδότησης,
δώστε τον απαραίτητο χρόνο στα συνδικάτα να εξορθολογίσουν τα συμπεράσματα
Η αρχική σας προφορική αναφορά ότι δεν αλλάζουμε την βαθμολογία, το δημοσιονομικό κόστος και
ολοκληρώνουμε την διαδικασία έως τα τέλη Φεβρουαρίου μετά τις τοποθετήσεις μας, εξελίχθηκε με
την ολοκλήρωση της συνάντησης της 28 ης Ιανουαρίου σε διαβεβαίωση επανεκτίμηση της
βαθμολόγησης και διερεύνηση αύξησης του δημοσιονομικού κόστους. Επιμείνατε όμως στο
ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που δεν επιτρέπει σοβαρό διάλογο.

Κ. Υπουργέ,

3
Η ΓΣΕΕ, δεν αποδέχεται καμία μείωση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε
κανέναν εργαζόμενο ιδιαίτερα σε μία εποχή που η Υγεία και Ασφάλεια των εργαζομένων
επιδεινώνεται οριζόντια και η ακρίβεια κάνει δύσκολη την επιβίωσή τους.
Απορρίπτουμε την βαθμολόγηση των ειδικοτήτων στο πόρισμα της Διυπουργικής Επιτροπής, τους
δημοσιονομικούς περιορισμούς που θέτετε και ζητούμε τον απαραίτητο χρόνο και τουλάχιστον έως
τα τέλη Ιουνίου του 2022, ώστε να πραγματοποιήσουμε έναν παραγωγικό και ουσιαστικό διάλογο
που θα δώσει λύσεις σε όλες τις ατέλειες και τις ασάφειες του πορίσματος.

Για τη ΓΣΕΕ

Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας

Γιάννης Παναγόπουλος Νικόλαος Κιουτσούκης


ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ