Post Top Ad
Δευτέρα, Νοεμβρίου 07, 2022
Ο καιρός τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου στα Τρίκαλα.
«Και τώρα θα προχωρήσουμε στη δημιουργία της Σοσιαλιστικής τάξης πραγμάτων»
«Και τώρα θα προχωρήσουμε στη δημιουργία της Σοσιαλιστικής τάξης πραγμάτων», είπε ο Λένιν απο στο Κογκρέσο των Σοβιέτ το επόμενο πρωί.
Τι είναι όμως η ελευθερία; Η ελευθερία για μερικούς σήμαινε απελευθέρωση από όλους τους περιορισμούς.
Η νέα σοβιετική κυβέρνηση έδωσε στον λαό αυτό που ήθελε : ειρήνη, ψωμί και γη.
Παναθηναϊκός - Ολυμπιακός 1-1. Ήταν ή δεν ήταν πέναλτι που έδωσε ο Δανός διαιτητής;
Πράσινοι: Ποιος παρακολουθεί αυτόν τον τόπο;
|
|
|
24ΩΡΗ ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ 9 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
διοργανώνει την προσεχή Τετάρτη 9 Νοεμβρίου όσο και στο συλλαλητήριο στην
Αθήνα την ίδια ημέρα στις 11:00 το πρωί στην πλατεία Κλαυθμώνος αλλά και στα
κατά τόπους συλλαλητήρια σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας.
Οι εργαζόμενοι μαζί με τα συνδικάτα, δίνουν μάχη ενάντια στην ακρίβεια που
πνίγει τα ελληνικά νοικοκυριά, στις συνθήκες εργασιακής ζούγκλας που επικρατούν,
ενάντια στα βάρη που σηκώνουν στις πλάτες τους εδώ και χρόνια.
Πρέπει και επιβάλλεται να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα κατά της ακρίβειας μετά τις
ραγδαίες αυξήσεις του ενεργειακού κόστους αλλά και της εκτίναξης των τιμών σε
βασικά είδη πρώτης ανάγκης.
Τώρα περισσότερο από κάθε άλλη στιγμή, είναι απαραίτητη η γενναία αύξηση του
κατώτατου μισθού καθώς και η επαναφορά του συλλογικού εργατικού δικαίου, με
καθολική ισχύ των συλλογικών συμβάσεων σε όλους τους κλάδους της οικονομίας.
Ο αγώνας θα συνεχιστεί, μέχρι οι εργαζόμενοι να σταματήσουν να βρίσκονται στην
κλίνη του Προκρούστη.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Η ανακοίνωση της ΠΑΕ Άρης για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στο Περιστέρι:
Αν κρίνουμε από όσα θλιβερά διαδραματίστηκαν χθες στο Περιστέρι, είμαστε υποχρεωμένοι να εξάγουμε το συμπέρασμα, ότι μάλλον, η ΕΛ.ΑΣ δεν θέλει την παρουσία των φιλάθλων στα γήπεδα, διότι για όσα συνέβησαν φέρει την αποκλειστική ευθύνη.
Η ΠΑΕ ΑΡΗΣ εκφράζει την έντονη οργή της για τη στάση της Αστυνομίας και των δυνάμεων των ΜΑΤ, τόσο κατά τη διάρκεια του ημιχρόνου όσο και μετά το τέλος του αγώνα.
Είναι αδιανόητο πως μια χούφτα 10-15 χούλιγκανς με κουκούλες εκτόξευσαν με πιστόλια ευθείας βολής (τα λεγόμενα φονικά στυλό) φωτοβολίδες εναντίον των φιλάθλων μας με τους αστυνομικούς να παρακολουθούν σαν θεατές. Το περιστατικό διήρκεσε περίπου 15 λεπτά με τις δυνάμεις της Αστυνομίας να παρακολουθούν απαθείς!!!
Από θαύμα αποφύγαμε τα χειρότερα και φυσικά, χάρη στη θαυμαστή ψυχραιμία που επέδειξαν οι φίλαθλοι μας, οι οποίοι δεν αντέδρασαν και δεν ενέδωσαν στις προκλήσεις.
Είναι αδιανόητη και εξοργιστική η απάθεια της Αστυνομίας και περιμένουμε μια εξήγηση από τον επικεφαλής των Μέτρων Τάξης στο χθεσινό παιχνίδι (αμφιβάλλουμε αν ήταν στο γήπεδο…)
Όπως περιμένουμε εξηγήσεις για την απρόκλητη επίθεση και ξυλοδαρμό των φιλάθλων μας από τις δυνάμεις των ΜΑΤ έξω από το γήπεδο κατά την αποχώρησή τους. Χωρίς καμία αφορμή! Είναι προφανές ότι τα… γκλομπ οπλίζουν το χέρι κάποιων αστυνομικών σε σημείο που πιστεύουν ότι μπορούν να πάρουν το νόμο στα χέρια τους.
Η κατάχρηση εξουσίας από την μεριά τους, όμως, θα αποδεχτεί ότι δεν είναι υπεράνω του νόμου. Θα κληθεί, άλλωστε, η Αστυνομία να απολογηθεί δημόσια για τις σκληρές εικόνες που έχουν καταγραφεί σε πλήθος βίντεο, που έχουν βγει στο φως και θα συνεχίσουν να βγαίνουν.
Η ΠΑΕ ΑΡΗΣ δεν πρόκειται να αφήσει όσα συνέβησαν χθες στο Περιστέρι, με την ανοχή και την αποκλειστική ευθύνη της Αστυνομίας, να ξεχαστούν τόσο γρήγορα. Η ΠΑΕ ΑΡΗΣ συγκεντρώνει όλο το υλικό (και είναι άφθονο…) που αποδεικνύει την ανευθυνότητα και της αστυνομίας και την ανεπάρκεια του επικεφαλής των Μέτρων Τάξης, προκειμένου να πράξει τα δέοντα.
Τα άμεσα αντανακλαστικά που επέδειξε σήμερα ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Θεοδωρικάκος, ο οποίος επικοινώνησε με τον κ. Καρυπίδη, θεωρούμε πως είναι ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση του να αποδοθούν ευθύνες.
Ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι θα βρεθούν και θα τιμωρηθούν άμεσα οι υπεύθυνοι των χθεσινών γεγονότων και συμφώνησε ότι αυτοί δεν βρίσκονται ανάμεσα στους φιλάθλους του ΑΡΗ.
Οι υπεύθυνοι θα πρέπει να αναζητηθούν, να εντοπιστούν, να λογοδοτήσουν και φυσικά να υποστούν τις συνέπειες των πράξεών τους. Να πάνε σπίτι τους.
Η ΠΑΕ ΑΡΗΣ θέλει να ρωτήσει και κάτι ακόμη: Εισαγγελέας υπάρχει;
Η ΠΑΕ ΑΡΗΣ θα κινηθεί και νομικά κατά όσων ευθύνονται για όσα υπέστησαν οι φίλαθλοι μας χθες στο Περιστέρι.
Κλείνοντας, θέλουμε να τους ευχαριστήσουμε για την παρουσία τους και να τους συγχαρούμε για την ψυχραιμία που επέδειξαν.»
Κυριακή, Νοεμβρίου 06, 2022
Ο καιρός την Κυριακή 6 Νοεμβρίου στα Τρίκαλα
Τραγικό στην Ιταλία - Του έριξε βέλος από μπαλκόνι και πέθανε
ΟΙ Σ Α Ρ Α Κ Α Τ Σ Α Ν Α Ι Ο Ι του τότε και του τώρα ... (ΦΩΤΟΣ)
Κοιτίδα των Σαρακατσαναίων ήταν η οροσειρά της κεντρικής και νότιας Πίνδου και η Ρούμελη με επίκεντρο τα ΑΓΡΑΦΑ, χώρος που λόγω της γεωφυσικής του κατάστασης ήταν απάτητος, δεν ήταν γραμμένος πουθενά και γι' αυτό κατοικούνταν από αυτόνομους και ελεύθερους ανθρώπους. Ο διασκορπισμός τους από την αρχική κοιτίδα τους προς την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα έγινε επί Τουρκοκρατίας και κυρίως τον 18ο αιώνα, στα χρόνια του Αλή Πασά.
Ως προς το όνομά τους υπάρχουν πολλές και διάφορες ετυμολογίες.
Σύμφωνα με τη Σαρακατσάνικη παράδοση πήραν το όνομά τους από τους Τούρκους.
Όταν έγινε η άλωση της Κων/πολης, οι Σαρακατσαναίοι φόρεσαν μαύρα ρούχα, ως ένδειξη πένθους, και δεν υποτάχθηκαν στον κατακτητή. Οι Τούρκοι τους έβλεπαν στα μαύρα και ανυπότακτους να μετακινούνται συνεχώς(σκηνίτες).
Γι' αυτό τους ονόμασαν «Καρακατσάν» (καρά =μαύρος και κατσ(ι)άν=φυγάς, ανυπότακτος ), δηλ. «μαύροι φυγάδες». Από το Καρακατσάν με παραφθορά προήλθε η λέξη «Σαρακατσάνος».Μια άλλη πιθανή ετυμολογία είναι από την τουρκική λέξη σαράν που σημαίνει «φορτώνειν» ή
σαράι(=κατοικία,κονάκι) και την τουρκική μετοχή κατσιάν=φυγάς,ανυπότακτος, (σαράν + κατσάν = Σαρακατσάνος) γιατί από καιρό σε καιρό φόρτωναν τα πράγματά τους και μετακινούνταν με τα κοπάδια τους και γι' αυτό τους έδωσαν αυτό το όνομα (παρατσούκλι) οι Τούρκοι.
-- < Κατοικούμε εδώ από τότε που ο Θεός έφτιαξε αυτόν τον ευλογημένο τόπο με τα βνά και τα ποτάμια,τον ήλιο και το φεγγάρι.Από τότε κρατάει η γενιά μας,έλεγαν οι γερόντοι Σαρακατσάνοι.>-.
Ανεξάρτητα από τις μετακινήσεις τους και τον εναλλασσόμενο τόπο διαμονής τους έχουν τα ίδια ήθη και έθιμα και κυρίως μιλούν την ίδια γλώσσα, την Ελληνική, απαλλαγμένη από ξένα στοιχεία, αναλλοίωτη, που φέρει τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της δωρικής διαλέκτου. Το ίδιο αναλλοίωτοι και αμόλυντοι από αλλόφυλες επιμειξίες παρέμειναν και οι Σαρακατσιάνοι, οι «καταλαγαρώτεροι Έλληνες» όπως έγραψε ο Στέφανος Γρανίτσας. Διατήρησαν τα έθιμα, τις συνήθειες και τους κανόνες συμπεριφοράς και διαβίωσης κατά τρόπο πιστό και αυθεντικό. Στηρίχθηκαν στα παραδοσιακά τους έθιμα και στην ελληνική τους ταυτότητα και δεν επέτρεψαν στην περιβάλλουσα αλλοεθνή και ξενόγλωσση κοινωνία να εισβάλλει στη δική τους. Η οικονομική τους ευρωστία και αυτονομία και η διαβίωσή τους σε καλλίτερες υλικές συνθήκες τους οδήγησε, σε μια ουσιαστικά και τυπικά, εσωτερίκευση, τήρηση και εφαρμογή των εθιμικών κανόνων διαβίωσης και κοινωνικής συμπεριφοράς.
Η χρήση μιας και μόνο γλώσσας, της Ελληνικής, αποδεικνύει ότι οι
Σαρακατσιαναίοι είναι διαφορετικοί από τους Βλάχους,( Οι Βλάχοι ή Αρμάνοι,ή Αρωμάνοι
της Ελλάδας γνωστοί και με άλλα ονόματα κατά περιοχές:
Κουτσόβλαχοι, Μπουρτζόβλαχοι, Αρβανιτόβλαχοι,κ.λ .ενώ οι ίδιοι αυτοαποκαλούνται Βλαχόφωνοι Έλληνες) που μιλούσαν εκτός από τα Ελληνικά και τα Βλάχικα. Επειδή η λέξη βλάχος(με β μικρό) χρησιμοποιήθηκε για να δηλώσει τον άνθρωπο που έχει πρόβατα, τον κτηνοτρόφο, τον βοσκό και επειδή η κτηνοτροφική ζωή ήταν κοινό τους στοιχείο, επήλθε σύγχυση πότε ένας βλάχος (=αυτός που έχει πρόβατα, ο κτηνοτρόφος, ο βοσκός) είναι Σαρακατσιάνος και πότε Βλάχος (=Βλαχόφωνο ). Με τη διαφορά όμως ότι οι Σαρακατσαναιοι ήταν καθαροί νομάδες και δεν είχαν πουθενά χωριό, ενώ οι Βλάχοι ζούσαν νομαδικά και ημινομαδικά, ήταν πριν αιώνες εγκαταστημένοι σε χωριά και ασχολήθηκαν και με το εμπόριο, τις τέχνες και τα γράμματα, ενώ οι Σαρακατσάνοι στα μέσα του προηγούμενου αιώνα εγκατέλειψαν το νομαδισμό. Αλλά και στην ενδυμασία, στα ήθη και έθιμα, στον τρόπο ζωής ξεχωρίζουν οι Σαρακατσαναίοι από τους Βλάχους, που δεν έρχονταν σε επιμειξία μεταξύ τους αλλά ούτε και επαγγελματικό αλισβερίσι είχαν..
Ο τρόπος ζωής τους ήταν οργανωμένος με ένα είδος ποιμενικής συνεργασίας, το «Τσελιγκάτο». Είτε βρίσκονταν στα βουνά για ξεκαλοκαιριό, είτε το χειμώνα στα χειμαδιά, αδέρφια, πρωτοξαδέρφια και δεύτερα ξαδέρφια έσμιγαν τα κοπάδια τους σε ένα είδος συνεταιρισμού, για την καλλίτερη παραγωγική συνεργασία και διάθεση των κτηνοτροφικών τους προϊόντων. Αρχηγός του «Τσελιγκάτου» ήταν ο τσέλιγκας ( αρχιποιμένας ), πλούσιος κτηνοτρόφος, με πολλά πρόβατα, που ξεχώριζε για τις ικανότητές του: έξυπνος, δυναμικός, κοινωνικός, ευέλικτος,τολμηρός, έντιμος και δίκαιος...
Αυτός κανόνιζε σχεδόν τα πάντα που είχαν σχέση με το τσελιγκάτο ( ενοικίαση βοσκοτόπων, πώληση γάλακτος και τυροκομικών προϊόντων, αρνιών, μαλλιών κ.τ.λ.). Είχε όμως και κοινωνικό ρόλο στη στάνη:
συμβούλευε- μαζί με τους γεροντότερους- και έλυνε διαφορές. Όλοι οι σμίχτες είχαν συμμετοχή στα κέρδη και τις ζημιές του κοπαδιού. Του Αγίου Δημητρίου για το καλοκαίρι και του Αγίου Γεωργίου για το χειμώνα έκαναν λογαριασμό και απολογισμό των εσόδων και εξόδων του τσελιγκάτου και πάντα κρατούσαν παραστατικά ( τεφτέρια ). Οι Τσοπαναραίοι ήταν αυτοί που είχαν λίγα ή καθόλου πρόβατα και δεν είχαν δικό τους τσελιγκάτο. Με τα πρόβατα αλλά και τα άλλα ζώα τους έδενε στενή σχέση. Τα φρόντιζαν και τα πρόσεχαν ιδιαίτερα, αφού ήταν γι' αυτούς όλη τους η περιουσία.
Το σπίτι των Σαρακατσαναίων ( το κονάκι ), που το κατασκεύαζαν μόνοι τους, ήταν ένα καλύβι με σάλωμα και ήταν δυο τύπων: α) το ορθό κονάκι ( κωνοειδής καλύβα ), που κατέληγε στην κορυφή του σε σταυρό και είχε στο κέντρο την εστία ( φωτογώνι ) και γύρω-γύρω διασκευασμένους χώρους όπου τοποθετούσαν ρούχα, είδη μαγειρικής κ.τ.λ., ενώ υπήρχε σταθερή θέση για το εικόνισμα β) ο πλάγιος τύπος με δίρριχτη στέγη που κατασκευαζόταν από κορμούς δέντρων, ξύλα ( πελεκούδια ) και κλαδιά ελάτων ( μπάτσες ). Τα «κονάκια», ο οικισμός δηλ. το σύνολο των νομαδικών οικογενειών αποτελούσε τη Στάνη. Στάνη και τσελιγκάτο δεν ταυτίζονταν. Μπορεί μια στάνη να είχε δυο ή περισσότερα τσελιγκάτα. Το αντίστροφο όχι.
Η Σαρακατσάνικη οικογένεια ήταν πατριαρχική. Αυστηρή πειθαρχία και άγραφοι απαρασάλευτοι νόμοι όριζαν τη συμπεριφορά του κάθε μέλους της.
Αρχηγός της οικογένειας ήταν ο άνδρας, ο πατέρας. Στον πατέρα και τη μάνα υπήρχε απόλυτος σεβασμός. Το κορίτσι το χαρακτήριζε η ντροπαλοσύνη, η καλή ανατροφή και ο καλός ψυχικός κόσμος. Το αγόρι έπρεπε να ήταν σεμνό, συγκρατημένο στις πράξεις, τα λόγια και τους τρόπους του. Ο στυλοβάτης όμως της οικογένειας ήταν η γυναίκα, που σήκωνε όλο το βάρος των ευθυνών. Αυτή είχε καθημερινά αναλάβει όλες τις δουλειές του νοικοκυριού ( να φέρει ξύλα, ν' ανάψει φωτιά, να φέρει νερό από τη βρύση με τη βαρέλα, να περιποιηθεί τα παιδιά, να κάμει το νοικοκυριό του κονακιού κ.τ.λ. ), αλλά και τις εξωτερικές δουλειές των προβάτων ( παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων, κατασκευή, στρώσιμο, ξέστρωμα μαντριών κ.τ.λ. ).Η ρόκα, για το γνέσιμο του μαλλιού, ήταν η αχώριστη συντροφιά της. Όπου κι αν πήγαινε την είχε μαζί της. Το γνέσιμο του μαλλιού ήταν για τη Σαρακατσάνα ευχαρίστηση και «σκόλη». Εκείνο όμως που την κρατούσε «σκλαβωμένη» ήταν ο αργαλειός. Η Σαρακατσάνα ήταν μια αφανής ηρωίδα της καθημερινής ζωής. Έπρεπε να υπηρετεί την οικογένεια με θρησκευτική ευλάβεια και προσήλωση. Ενέπνεε όμως σεβασμό και έχαιρε εκτίμηση, ιδιαίτερα όταν γίνονταν μητέρα.
Η παιδεία των Σαρακατσάνων ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Οι σκληρές συνθήκες ζωής και οι συνεχείς μετακινήσεις τους στις ορεινές περιοχές δεν επέτρεπαν τη μόρφωση των παιδιών τους σε σχολεία. Κάποια τσελιγκάτα, το καλοκαίρι, με δικά τους έξοδα μίσθωναν δάσκαλο, συνήθως συνταξιούχο, για να δώσει κάποιες γνώσεις στα παιδιά. Τα παιδιά παρακολουθούσαν τα μαθήματα σε μια ειδικά διαμορφωμένη καλύβα, το «δασκαλοκάλυβο». Είχαν όμως μια βαθιά αίσθηση του ελληνικού γλωσσικού οργάνου. Από τις αφηγήσεις τους διαπιστώνει κανείς μια λιτότητα και παραστατικότητα στην έκφραση, ενώ στα τραγούδια τους φαίνεται μια βαθιά αίσθηση του ρυθμού και του μέτρου.
Οι Σαρακατσιάνοι ήταν πιστοί χριστιανοί, χωρίς μεγάλη θεωρητική κατάρτιση.
Τελούσαν όμως τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και ένιωθαν δέος για τα μυστήρια, ειδικά του γάμου και της βάπτισης. Τις μεγάλες γιορτές της Χριστιανοσύνης και τις ονομαστικές γιορτές τις γιόρταζαν με μεγαλοπρέπεια, όπου κι αν βρίσκονταν. Γλεντούσαν συχνά με χορό και τραγούδια. Τα τραγούδια, προϊόν ιστορικής και συναισθηματικής εσωτερίκευσης γεγονότων και καταστάσεων, κατατάσσονται σε
ενότητες: στα κλέφτικα, στα ποιμενικά, της Χαράς ( γάμου ) της αγάπης, του χωρισμού και της ξενητειάς. Οι χοροί τους λεβέντικοι, έχουν την καταγωγή τους στον αρχαίο ελληνικό ρυθμό. Το παίξιμο της φλογέρας - το κατεξοχήν μουσικό όργανο - για το Σαρακατσάνο τσοπάνη ήταν μια ιεροτελεστία. Ιδιαίτερα γλεντούσαν, όταν γίνονταν κάποιος γάμος στο τσελιγκάτο. Ο γάμος μαζί με τη γέννηση των παιδιών αποτελούσε τους δυο κύριους πόλους της Σαρακατσάνικης κοινωνίας. Ο γάμος ήταν ένα κοινωνικό φαινόμενο πολυδιάστατο, με ένα κύκλο πράξεων, στάσεων, συμβόλων και συμπεριφορών. Χαρακτηριστικό του ήταν η ενδογαμία. Κοινωνικός σκοπός του γάμου ήταν η αναπαραγωγή ( γέννηση και ανατροφή παιδιών ) και η κοινωνική κατανομή της εργασίας. Αλλά, και το θάνατο περιβάλουν με ένα κύκλο εκδηλώσεων και πράξεων που φανερώνει ότι ήταν προετοιμασμένοι για το αναπόφευκτο αυτό γεγονός. Στις μετακινήσεις τους, στο ξεκαλοκαιριό ή το χειμαδιό, είχαν πάντα μαζί τους τη νεκροαλλαξιά. Τα τσελιγκάτα συνέβαλαν αποφασιστικά στους αγώνες της ανεξαρτησίας. Στην επανάσταση του 1821 οι Σαρακατσιαναίοι ήταν τα στηρίγματα της κλεφτουριάς - όπως και όλοι οι άνθρωποι του βουνού - και της εξασφάλιζαν τα απαραίτητα. Κάθε οικογένεια είχε δώσει κι από έναν κλέφτη. Πολλοί ήταν και οι επώνυμοι Σαρακατσάνοι αγωνιστές ( αρματολοί και κλέφτες ) της προεπαναστατικής και της επαναστατικής περιόδου, όπως οι αρματολοί του Καρπενησίου Συκάδες, ο Β. Δίπλας, ο Χασιώτης και ο Λεπενιώτης ( αδέλφια του Κατσαντώνη ), ο Φαρμάκης, ο Γ. Τσόγκας, ο Αραπογιάννης, ο Λιάκος και κυρίως τα καμάρια των Σαρακατσαναίων, ο Κατσαντώνης και ο Καραϊσκάκης πολεμιστές και καπετάνιοι των Αγράφων, Τζουμέρκων και Ρούμελης. Στον Μακεδονικό Αγώνα βοήθησαν τα ελληνικά αντάρτικα σώματα ως οδηγοί, αγγελιοφόροι, τροφοδότες και σύνδεσμοι. Περιέθαλψαν τραυματίες στις στάνες τους, διέθεσαν τρόφιμα, ιματισμό, μετέφεραν όπλα και συμμετείχαν οι ίδιοι στα αντάρτικα σώματα, όπως ο οπλαρχηγός Κ.
Γαρέφης κ. α. Ο Παύλος Μελάς συνεργάστηκε στενά με τους Σαρακατσάνους. Ανώνυμοι Σ. αγωνιστές επίσης αντιστάθηκαν σ' όλους τους κατακτητές...
Αυτό που άφησαν πίσω τους ως κληρονομιά οι Σαρακατσιαναίοι δεν είναι μαρμάρινα αγάλματα, πίνακες ζωγραφικής, βιβλία προγονικά, αλλά μας κληροδότησαν υπέροχα ξυλόγλυπτα και όμορφα υφαντά, αντικείμενα που φιλοτέχνησαν για να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη. Η γυναίκα έφτιαχνε μόνη της τις αντρικές και γυναικείες φορεσιές. Μετά τον κούρο, το ξάσιμο του μαλλιού, το γνέσιμο, η ύφανση, το ράψιμο ήταν δικιά της δουλειά. Οι Σαρακατσαναίοι δε φόρεσαν ποτέ άλλο ξενικό ύφασμα, παρά μονάχα υφάσματα δικής τους κατασκευής. Η χαρακτηριστική σοβαρότητα των σκούρων χρωμάτων στις φορεσιές, τα υπέροχα χρώματα και σχέδια στις «παναούλες», τις μικρές ποδιές από χοντρό μάλλινο ύφασμα, ο ολοκέντητος κόκκινος φλάμπουρας του γάμου με θέματα αυστηρής συμμετρίας ανάμεσα και γύρω από τις τέσσερις γωνίες του σταυρού είναι μερικά από τα στοιχεία της Σαρακ. τέχνης.
Σήμερα η ποιοτική μεταβολή και ο κοινωνικός μετασχηματισμός των Σαρακατσαναίων είναι πραγματικότητα. Η κάθοδός τους από τα βουνά στις πεδιάδες, η εγκατάλειψη του πλάνητα βίου, η αγροτική διαβίωση ( ένα μικρό ποσοστό ασχολείται με την κτηνοτροφία ) αλλά και η ενασχόληση με ελεύθερα επαγγέλματα, η συμμετοχή τους στις μισθωτές υπηρεσίες, ιδιωτικές και δημόσιες, η ανάδειξή τους στην επιστήμη, τις τέχνες, τα γράμματα και την πολιτική διαμόρφωσαν μια Σαρακ. κοινωνία που συνδυάζει την παράδοση με τον εκσυγχρονισμό. Ιδιαίτερα διέπρεψαν στις επιστήμες, αλλά δεν υπάρχει τομέας στον επαγγελματικό χώρο, στον οποίο να μην έχουν συμμετοχή οι Σαρακατσαναίοι Όμως οι αρχές τους και οι αξίες της ζωής δεν άλλαξαν, με μεγαλύτερη την αξία της πατρίδας και της οικογένειας. Φιλήσυχοι και φιλόξενοι, νομοταγείς και αξιόπιστοι, αξιοπρεπείς και εχέμυθοι, εργατικοί και αυτάρκεις διακρίνονται για το μαχητικό τους πνεύμα, το σφρίγος και την αγωνιστικότητά τους...
Από το 1960 και μετά, που οι Σαρακατσάνοι διασκορπίστηκαν στις πόλεις και τα χωριά, σαρανταπέντε πολιτιστικοί σύλλογοι και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Σαρακατσαναίων ( ΠΟΣΣ ) προσπαθούν να κρατήσουν
και να συνεχίσουν τη Σ. παράδοση και να αντισταθούν στην αφομοιωτική και ισοπεδωτική τάση της εποχής μας, με το να συγκεντρώνουν και να καταγράφουν τα Σ. τραγούδια, να μαθαίνουν τους χορούς στους νέους, διατηρώντας δικά τους χορευτικά συγκροτήματα.
Με τα τμήματα γερόντων αναπαράγουν το πλούσιο και ανεξάντλητο υλικό, αφού οι γέροντες είναι οι μοναδικοί αδιάψευστοι μάρτυρες της Σαρακ. ιστορίας. Μεγάλη είναι η προσφορά στη διάδοση του Σαρακατσάνικου
τραγουδιού, των Σαρακατσάνων τραγουδιστών, επαγγελματιών και μη, που έχουν ηχογραφήσει σε δίσκους και κασέτες,CD,DVD τα τραγούδια τους. Το Λαογραφικό Μουσείο Σαρακατσάνων στις Σέρρες, όπου εκτίθεται αυθεντικό υλικό απ' όλες τις περιοχές της Ελλάδας που έχει σχέση με τη ζωή και τη λαϊκή τέχνη των Σαρακατσάνων, έτυχε Ευρωπαϊκής αναγνώρισης και βραβεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μουσείων. Υπάρχουν όμως μουσεία, μικρότερης ίσως εμβέλειας, και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας με υλικό από τη λαϊκή τέχνη και τη ζωή των Σαρακατσαναίων. Υπαίθριοι παραδοσιακοί οικισμοί ( Στάνες ) σε διάφορα μέρη της χώρας κατασκευάστηκαν από συλλόγους και αναβιώνουν σκηνές από την καθημερινή ζωή των Σαρακατσαναίων. Έντυπο υλικό κυκλοφορεί για ενημέρωση των απανταχού Σαρακατσαναίων, όπως η « Ηχώ των Σαρακατσαναίων» που εκδίδεται από την ΠΟΣΣ, το ετήσιο περιοδικό «Σαρακατσαναίοι» από την αδελφότητα Σαρακ. Ηπείρου, η εφημερίδα "Σαρακατσ. Χαιρετήματα" από των εν αθήναις Σαρακ. Ηπείρου, το περιοδικό «Τα Δέοντα των Σαρακατσαναίων» από το Σύνδεσμο Σαρακ. Φθιώτιδας. <Τα Δρώμενα των Σαρακατσ.Φοιτητών> κ.ά. Σε συνέδρια πανελλήνια και ημερίδες με εισηγητές διάφορους επιστήμονες συζητούνται ποικίλα θέματα σχετικά με τους Σαρακατσαναίους. Το Πανελλήνιο Αντάμωμα στο Περτούλι Τρικάλων την τελευταία Κυριακή του Ιουνίου και άλλα τοπικά, σε θέσεις που συνήθως ξεκαλοκαίριαζαν οι Σαρακατσαναίοι., που γίνονται κάθε χρόνο καθώς επίσης, συνεστιάσεις, συνάξεις και χοροεσπερίδες βοηθούν στη διατήρηση της παράδοσης αλλά και στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των Σαρακατσαναίων. Τέτοια τοπικά ανταμώματα οργανώνονται στο Βελούχι ( θέση Άγιοι Απόστολοι Μερκάδας ) την δεύτερη Κυριακή του Ιουλίου από το Σύνδεσμο Σαρακ. Φθιώτιδας, στην Πάρνηθα ( στη θέση Μόλα
) του Αγίου Πνεύματος από τους Συλλόγους Σαρακ. Αττικής, στο Γυφτόκαμπο ( κεντρικό Ζαγόρι Ηπείρου ) την πρώτη Κυριακή του Αυγούστου από την Αδελφότητα Σαρακ. Ηπείρου, στην Ελατειά Δράμας ( θέση Μπουζάλα ) στις 20 Ιουλίου από τους Συλλόγους Σαρακ.Αν. Μακεδονίας και Θράκης,στο όρος Βόρας(Καϊμακτσαλάν) στις 22 Αυγούστου από τους Συλλ. Σαρακ.κεντρικής Μακεδονίας,καθώς και Βοιωτίας,Αιτωλοκαρνανίας,
Πολλοί είναι εκείνοι, Έλληνες και ξένοι, ερευνητές, λαογράφοι, κοινωνιολόγοι, ιστορικοί,γλωσσολόγοι,
Γ. Καββαδίας, Δ. Μαυρόγιαννης,και οι Garsten Hoeg,J.K.Campbell,Patrick leigh fermor, Glaube Fauriel. κ.α.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ. ΖΥΓΟΓΙΑΝΝΗΣ
Καθηγητής
Πρ.πρόεδρος Πανελλ. Σ. Σαρακατσαναίων
Πρ.πρόεδρος Συν. Σαρακατσάνων Φθ/δας
ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΑΝΤΕΡΓΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΔΩΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΓΕΜΙΖΕΙ ΤΟ «ΚΑΛΑΘΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΔΟΤΗ»
Με μια ακόμα αντεργατική και αντικοινωνική τροπολογία, ο Υπουργός
Ανάπτυξης κ. Άδωνης Γεωργιάδης, συμπληρώνει το «καλάθι του εργοδότη» και δη
των πολυκαταστημάτων και των πολυεθνικών, αφού επιτρέπει την -«προαιρετική» για
τους εργοδότες και υποχρεωτική για τους εργαζόμενους- λειτουργία των εμπορικών
καταστημάτων την Κυριακή 6 Νοεμβρίου.
Ο κ. Γεωργιάδης, γνήσιος θιασώτης της λογικής ότι όποιος έχει με το μέρος του
το χρήμα έχει και τη δυνατότητα επηρεασμού της κοινής γνώμης -και κατά συνέπεια
επηρεασμού του εκλογικού αποτελέσματος- συνεχίζει να γεμίζει το «καλάθι του
εργοδότη» με πληθώρα προσφορών και εκπτώσεων...στα εργασιακά δικαιώματα
χιλιάδων εμποροϋπαλλήλων και υπαλλήλων καταστημάτων λιανικής. Το ίδιο
καταστροφικές βέβαια είναι και οι συνέπειες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του
εμπορίου, αφού οι συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού αποτελούν πλέον επίσημα
νομοθετήματα-τερατουργήματα του κ. Γεωργιάδη.
Η αποτυχία του κ. Γεωργιάδη σε όλα τα επίπεδα άσκησης πολιτικής είναι πλέον
δεδομένη. Το «καλάθι του νοικοκυριού» συνιστά μια ακόμα απόπειρα εξαπάτησης και
κατευνασμού με ψέματα της δοκιμαζόμενης ελληνικής κοινωνίας. Η εξέλιξη της
ακρίβειας στη χώρα μας και η όξυνση της οικονομικής ανισότητας, σε συνδυασμό με
τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων και τις επιπτώσεις στο βιοτικό
επίπεδο των νοικοκυριών.
Ο κ. Γεωργιάδης χρησιμοποιεί το Υπουργείο Ανάπτυξης και τον κυβερνητικό
του τίτλο για την εξυπηρέτηση λίγων και «καλών». Στην πραγματικότητα υπηρετεί με
τις αποφάσεις του την παρασιτική επιχειρηματικότητα, η οποία βρήκε στο πρόσωπο
του εκείνον τον «μπρουτάλ» πολιτικό που απροκάλυπτα και ωμά μπορεί να «σερβίρει»
τα πιο σκληρά, τα πιο αντικοινωνικά σχέδιά τους.
Οι εργαζόμενοι στις εμπορικές επιχειρήσεις καταδικάζουμε τη νέα τροπολογία
λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την Κυριακή 6 Νοεμβρίου και καλούμε τον
κ. Γεωργιάδη, με τον ίδιο τρόπο που φέρνει αιφνιδιαστικές τροπολογίες και επιβάλει σε
εργαζόμενους και μικρομεσαίους αιφνίδιο «θάνατο»...είτε από την δουλειά, είτε από τα
χρέη, με τον ίδιο τρόπο να φέρει τροπολογίες με πραγματικά μέτρα κατά της ακρίβειας.
Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΣ - ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ: Το κανάλι που θα το δείξει LIVE
ΒΙΝΤΕΟ - Επίθεση από τα ΜΑΤ σε οπαδούς του Άρη.
Εδώ βλέπουμε την ποιότητα του ελληνικού ποδοσφαίρου.
— Tasos Banioras (@banioras) November 5, 2022
Καλησπέρα κ. @theodorikakosp, μην ξεχάσετε να βγάλετε ανακοινώσεις για τη βία στα γήπεδα.#atromitosARIS pic.twitter.com/EYLoLHtqyH